Multimi, revolte si alte forme de actiune colectiva (Anthony Giddens)


sursa: Giddens, Anthony 2001: Sociologie (BIC ALL); pp. 548-549

Sociologist Anthony Giddens is a recent former...

Toate revolutiile implica actiunea colectiva. Dar, asa dupa cum indica teoria lui Tilly, actiunea colectiva apare si in alte imprejurimi, pe langa cele ale schimbarii revolutionare, si poate avea loc ori de cate ori exista sansa ca un mare numar de oameni sa formeze o multime. De la inceputurile dezvoltarii oraselor, „gloata urbana” a constituit un potential pericol pentru autoritatile politice. In cartierele orasenesti, spre deosebire de zonele rurale, multi oameni traiesc in imediata vecinatate a altora si de aceea pot iesi relativ usor in strada, pentru a-si manifesta sprijinul fata de cauza sau pentru a-si exprima nemultumirea.

Actiunile grupurilor urbane reprezinta un exemplu de activitati de multime. O multime poate fi definita ca fiind acea adunare destul de numeroasa de oameni care intra in interactiune directa unii cu altii intr-un spatiu public. Multimile reprezinta, intr-un anumit sens, o parte a vietii urbane cotidiene. Cand vorbim despre o strada comerciala aglomerata, despre un teatru sau un parc de distractii aglomerat, de exemplu, intelegem prin aceasta ca intr-un spatiu limitat din punct de vedere fizic se intalnesc multi oameni. Acestia sunt indivizi aflati in circumstante de interactiune nefocalizata: ei sunt prezenti din punct de vedere fizic in acelasi loc si sunt constienti unii de prezenta celorlalti, fiecare avand propriile scopuri, in grupuri mici sau individuale, mergand fiecare in propria sa directie. Totusi, atunci cand are loc o revolta, o demonstratie sau cand se produce panica, actiunile fiecaruia sunt legate de ale celorlalti. Dintr-o data, situatia se transforma in interactiune focalizata; desi probabil temporar, multimea incepe sa se comporte ca un tot unitar. Actiunea multimii in acest fel a stimulat interesul sociologilor si al istoricilor ani in sir – de fapt, dupa Revolutia franceza din 1789.

Asa dupa cum sublinia Tilly, actiunea multimii si revolta exprima in mod caracteristic frustrarile oamenilor, care nu pot accede la caile normale pentru a-si exprima nemultumirea sau pentru a solicita imperios reformele socotite necesare. Autoritatile conducatoare de toate tipurile s-au temut dintotdeauna de activitatea multimii, nu doar datorita amenintarilor directe, ci si a faptului ca ea confera o forma publica si tangibila nedreptatilor sociale. Dar chiar si revoltele care sunt considerate evenimente negative, provocand distrugeri violente si pierderi de vieti omenesti, pot stimula schimbarea si produce unele beneficii dorite.

__________

Ca un post scriptum (care va fi sub forma unei opinii), ar trebui sa adaug faptul ca in momentul in care acea autoritatea conducatoare gaseste lucruri care ar putea sa-l faca pe individ sa uite de nedreptatile din jurul sau (emisiuni de 2 bani, concursuri care ofera castiguri banoase, festivale fara rost cu mici, bere si manele – cateva exemple arhicunoscute), Statul are tot timpul necesar de a se pregati de orice eventualitate (crescand numarul de politisti, jandarmi, metode de supraveghere a populatiei – cum se va intampla in curand in Romania – si scade posibilitatile educationale si de sanatate – actiuni ce duc la „crearea” unui popor prost, bolnav, dependent, usor de condus), asa incat se instaureaza dictatura sub o forma sau alta, care poate fi inlaturata doar prin actiune directa. Iar, in cazul nostru, romanul nu mai este capabil de actiune directa (disclaimer: nu instig la actiune directa, consider protestele pasnice ca fiind calea cea buna, pentru ca doar in timp si spatiu si prin non-violenta se pot gasi cele mai bune cai alternative problemei si se poate informa populatia despre acestea). Foarte putini romani mai sunt capabili de orice forma de protest social. Restul sunt tinuti ostatici in fortareata visului american (ca sa-i spunem asa…), unde, pare-se, le cam convine.

O alta metoda practica (si foarte draga lor) de a inlatura orice posibiliate de revolta sau alte actiuni de acest gen, este inlaturarea „avangardei care stie ceva” (acel ceva, in cazul de fata, fiind orice nu este in regula si cunoaste cateva alternative situatiei), ca sa-i zicem asa, fie prin inlaturarea acelora in viata reala, prin arestare, inchis in puscarie, fie prin „furtul” dreptului la o voce in prea-democraticul Internet, sub diferite forme (banare, stergerea blogului, etc), cu scopul limitarii nelimitatului Internet, la categoria: informatii impotriva clasei conducatoare. Sau! Pur si simplu, in cazul unor proteste, sa nu se faca publicitate acelor evenimente pe posturile de televiziune, in ziarele mainstream,  ca si cum nu ar fi existat niciodata.

Asa ca, lor le este frica de noi, dar ei au gasit o cale sa uitam ce ce suntem in stare. Drept urmare, si noi trebuie sa gasim o cale sa iesim din jocul lor.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s