Teoria Radicală: un glob distrugător pentru Turnurile de Fildeş (Feral Faun)


Categorii: Feral Faun şi primitivism
INDEX şi Postări recente
______

Se pare că a devenit un lucru cert pentru mulţi anti-autoritarieni, faptul că teoria radicală este o preocupare academică. Pe de o parte, sunt acei activişti ideologici ce scuză pe oricine încearcă să analizeze în mod critic societatea sau propriile activităţi într-o manieră ce trece de ultimele slogane anarhiste la modă, de a fi intelectuali de fotoliu sau academicieni. Pe de altă parte, sunt cei ce îşi suplimentează veniturile pe care le au din profesiile lor academice/intelectuale scriind broşuri ce critică societatea, stânga politică sau chiar propriile profesii, însă o fac folosind asemenea termeni abstracţi şi fără substanţă încât nu au nici o legătură cu vieţile lor. Aceşti intelectuali „radicali” şi activişti anti-intelectuali rămân în mod egal sclavi ai discursului societăţii. Teoria radicală se află altundeva.

Teoria radicală izvorăşte din energia dorinţei insurgente, mai întâi ca o recunoaştere a faptului că ne aflăm într-un context social ce ne sărăceşte vieţile. Pentru că am fost educaţi să nu gândim, ci mai degrabă să „avem gânduri”, este foarte uţor să trecem de la această recunoaştere de bază la acceptarea a tot felul de teorii „radicale”, la rostirea sloganelor corespunzătoare şi participarea la un activism fără minte (mai bine zis re-activism) ce face orice pentru „cauză” dar nu ataca niciodată societatea la baza ei. Am auzit anarhişti adepţi ai conceptului de „război de clasă” (mulţi dintre ei provenind din pătura superioară a clasei de mijloc) justificând asemenea prostii declarând că orice încercare de gândire precisă şi critică este o expresie a unui privilegiu de clasă – chiar şi atunci când cei ce făceau aceste încercări erau lumpen-proletari ce renunţaseră la liceu. Însă nu există nimic radical în prostie sau în „gândirea” prin slogane, chiar şi atunci când aceste slogane sunt anarhiste.

Teoria radicală este o încercare de a înţelege sistemul complex de relaţii ce constituie societatea, modul în care acest sistem se auto-reproduce, pe individ ca parte a acesteia, şi modul prin care un individ poate să îi submineze controlul şi să-şi dobândească viaţa, pentru a deveni un individ auto-creativ. Ea nu îşi are locul nici în turnurile de fildeş ale academiilor, nici în re-activismul ideologic fără minte. Este mai degrabă o parte integrală a unei insurgenţe active împotriva societăţii.

Odata ce am admis că societatea ne sărăceşte vieţile, este un pas foarte mic până ajungem să realizăm că sloganele simpliste ce sunt in mod frecvent prezentate drept gândire radicală fac parte din acea sărăcie. Sloganele ne împuţinează individualitatea, substituindu-se gândirii şi imaginaţiei noastre cu ea, despre traiectoriile şi tendinţele ei, sau despre cum am putea-o distruge. De aceea cei pentru care acest slogan reprezintă o analiză adecvată a autorităţii continuă să repete aceleaşi acţiuni inutile şi banale ca semn al rezistenţei lor împotriva autorităţii, acţiuni ce s-au dovedid de mult timp că folosesc doar la întărirea autorităţii, prin crearea unor ritualuri uşor delimitate ale pseudo-opoziţiei, ce menţin rebeliunea domesticită.

Micul pas ce deschide posibilitatea de a gândi mai presus de slogane este o schimbare radicală, o inversare de perspectivă. Dacă societatea ne sărăceşte vieţile, dacă nu ne oferă nimic care să merite, atunci nu există nici un motiv pentru care vreo-unul din noi să lase acest sistem absurd de relaţii, în care am fost integraţi, să continue să determine modul în care privim lumea, ori prin acceptarea perspectivei sale, ori prin reacţionarea la aceasta. În loc de asta, încercările noastre de a ne crea vieţile pe cât de intens şi complet posibil, ce ne vor aduce în conflict cu societatea, pot fi baza pentru o analiză continuă a societăţii şi a relaţiilor noastre cu aceasta, ce ne provoacă şi ne sporeşte capacitatea de gândire şi imaginaţie, şi ne stimulează o insurgenţă activă împotriva autorităţii ce există în interacţiunile ce constituie vieţile noastre zilnice. Această analiză nu poate fi un set static de idei şi principii, deoarece este o parte integrală a dialecticii trăirii şi gândirii unui insurgent, a unui individ auto-creator. Aşadar, ea este o parte integrală a acţiunii, nu o specializare separată. Expresiile scrise ale acestei analize (ce nu trebuie confundate cu analiza însăţi), necesită dezvoltarea unui limbaj foarte precis şi foarte fluid, foarte tăios şi foarte jucăuş. Sunt foarte departe de asta, însă încerc să îl dezvolt. Limbajul situaţioniştilor )în special cel al lui Debord şi al lui Vaneigem în timpul Internaţionalei Situaţioniste) ţintea către asta. Însă cei ce preferă sloganurile în detrimentul analizei intense, îi acuză în mod frecvent pe cei ce încearcă să dezvolte un asemenea limbaj de „intelectualism”, însă numai prin dezvoltarea unui asemenea limbaj va putea fi smulsă expresia teoriei de la specialiştii intelectuali şi transformată într-o parte integrală a insurgenţei active.

Teoria radicală este un aspect al unui mod de viaţă ce sfărâmă toate turnurile de fildeş. Ea demască toate teoriile ce se revarsă din turnurile de fildeş acedemice expunându-le ca pe nişte simulări fără substanţă. Demască acţiunile ideologilor activismului ca pe nişte re-acţiuni fără minte. Astfel spus, teoreticienii care nu trăiesc o viaţă insurgentă nu spun nimic care să merite să fie spus, iar activiştii ce refuză să gândească în mod critic, nu fac nimic care să merite să fie făcut. Teoria radicală este gândirea integrată senzual într-o viaţă insurgentă, şi o învăţtare (oricât de lentă) a modului de a te exprima precis şi fluid. Atunci când este dezvoltată va tăia ca un cuţit bine ascuţit.

 *

Eseu publicat pentru prima dată, sub numele de „Radical Theorz: A Wrecking Ball for Ivory Towers”, în „Anarchy, A Journal of Desire Armed”, #38, toamna lui 1993.

Un gând despre &8222;Teoria Radicală: un glob distrugător pentru Turnurile de Fildeş (Feral Faun)&8221;

  1. Pingback: Feral Faun – Ferocitatea insurgentă: violenţa jucăuşă a rebeliunii (eseu) « Centrul de Cultura

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s