Raoul Vaneigem


Această postare face parte din categoria Biografii. Apasă AICI pentru a citi mai multe texte din această categorie.
De asemenea, vizitează şi categoria AUTORI sau mergi ACASĂ ca să vezi ultimele texte postate.
______

ROGER FERR despre

VANEIGEM, RAOUL (n. 1934)

The International Encyclopedia of Revolution and Protest

Raoul Vaneigem este un scriitor şi un filosof social născut în Belgia, unde îşi are reşedinţa şi în prezent. Este autorul a zeci de cărţi şi tratate despre politică, literatură şi istoria ideilor, multe dintre ele fiind scrise sub un pseudonim. Influenţa şi reputaţia lui Vaneigem există în mare măsură datorită rolului său de teoretician al Internaţionalei Situaţioniste (IS), din momentul în care s-a alăturat organizaţiei în 1961 până la demisia lui forţată în 1970. Alături de Guy Debord, pe care l-a cunoscut prin sociologului Henry Lefebvre, munca lui Vaneigem a avut un rol important în modelarea culturii intelectuale şi politice a Franţei anilor’60. Cartea sa mult Traité du savoir-vivre à l’usage des jeunes générations (1967; publicată în engleză drept « The Revolution of Everyday Life »),  scrisă în Paris între anii 1963 şi 1965 şi publicată în 1967, este deseori citată, alături de cartea lui Debord, Societatea Spectacolului, ca fiind stimulul neliniştii studenţeşti şi muncitoreşti din Franţa anului 1968.

Anterior contactului cu IS, Vaneigem a studiat filologia romantică şi literatură franceză la Universitate Liberă din Bruxelles, absolvind în 1956 cu o dizertaţie despre Lautréamont, o figură pe care Vaneigem o vede ca fiind exemplară unei tradiţii anume din cadrul culturii franţuzeşti care-şi are ca “principiu de bază abolirea culturii ca o sferă separată prin realizarea artei şi filosofiei de zi cu zi” (1976/1999: 7). Desigur, se poate spune că acest “principiu de bază” subliniază şi organizează, de asemenea, întreaga uvertură a lui Vaneigem: în “Introducerea” la Traité du savoir-vivre, el scrie că « de când omul a crescut şi a învăţat să citească Lautréamont, totul s-a spus şi totuşi foarte puţini au profitat de aceasta” (1967/1983: 7). Totuşi, dat fiind faptul că scrierea lui timpurie a fost cu un co-autor, şi a fost scrisă cu scopul explicit de a propaga ideile dezvoltate colectiv de către IS, există motive a se împărţi munca lui în două faze: situaţionistă (1961-1970) şi post-situaţionistă (începând cu 1971).

În prima, faza situaţionistă, scrierile lui Vaneigem apar în general în gazeta grupului, Internationale Situationiste, din care au fost publicate 12 numere între anii 1958 şi 1969. În 1962, Vaneigem se alăturează Consiliului Central care era responsabilul cu editarea gazetei, iar şapte articole publicate între august 1961 şi septembrie 1969 îi poartă numele (deşi se crede că el ar fi scris multe din articolele cu autori anonimi). Munca sa majoră din perioada aceasta este, totuşi, Traité du savoir-vivre, o muncă ce elaborează în proză încărcată poetic îngrijorările sale critice majore: « viaţa de zi cu zi » (« oamenii care vorbesc despre revoluţie şi lupta de clasă fără a se referi explicit la viaţa de zi cu zi… au un cadavru în gură »), natura calitativă a revoluţiei şi a transcendeţei (« doar calitativul permite a se ajunge la un stadiu superior »), şi « subiectivitate radicală » (« conştiinţa conform căreia toţi oamenii au aceeaşi voinţă de a se realiza pe sine în mod autentic, şi că subiectivitatea lor este întărită de percepţia acestei voinţe subiective în alţii ») (1967/1983 : 15, 151-2). Traité du savoir-vivre, de multe ori considerată ca fiind un contrabalans atât stilistic cât şi teoretic la scrierile austere şi riguroase ale lui Debord, a fost citită la scară largă de către studenţii francezi.

O dată ce a părăsit IS, Vaneigem a devenit prolific. Traducerile în engleză a lucrărilor lui post-situaţioniste includ Movement of the Free Spirit, o reinterpretare radicală a mişcării religioase eretice ca antecedent în lupta care este în curs de desfăşurare, a “vieţii” împotriva ideologiilor totalitare şi a “puterii represive care există de mii de ani” (1986/1994: 7); A Cavalier History of Surrealism (1976/1999); şi A Declaration of the Rights of Human Beings (2001/2003), o nouă declaraţie a drepturilor omului şi un atac la adresa presupuselor puteri suverane ale capitalismului global şi democraţiei, în numele “suveranităţii vieţii”. În momentul acesta, cea mai recentă carte a sa (2008) este Rien n’est sacré, tout peut se dire: Réflexions sur la liberté d’expression (Nimica nu este sacru, totul poate fi spus : Reflecţii privind libertatea de expresie). In 2007 a fost publicată o biografie critică, Raoul Vaneigem.

Referinţe şi lecturi recomandate:

Knabb, K. (Ed.) (2006) Situationist International Anthology. Berkeley: Bureau of Public Secrets.

Lambrette, G. (2007) Raoul Vaneigem. Chaucre: Éditions Libertaires.

Vaneigem, R. (1967/1983) Revolution of Everyday Life. London/Seattle: Rebel Press/Left Bank.

Vaneigem, R. (1976/1999) A Cavalier History of Surrealism. San Francisco: AK Press.

Vaneigem, R. (1986/1994) Movement of the Free Spirit. New York: Zone Books.

Vaneigem, R. (2001/2003) A Declaration of the Rights of Human Beings. London: Pluto Press.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s